en dag som alla andra.

Har precis kommit hem från skolan. Har haft tre föreläsningar idag. Om leversjukdomar, njursjukdomar och hudsjukdomar. Den sistnämnda var riktigt intressant. Jag gillar den läraren jättemycket för hon är snabb och berättar mycket historirer om vad man kan träffa på inom vården. Vi fick se många läskiga bilder på olika hudåkommor som acne och psoriasis. Kom fram till nästan hela min familj har atopi när hon berättade om det. Detta gjorde självklart att man blev ännu mer intresserad. Med hjälp av följande symtom kom jag fram till att jag har atopi:

  • Dermagrafism - man kan "rita" på huden med hjälp av nageln eller liknande (det blir vita upphöjda streck)
  • Det kliar något fruktansvärt om man har yllekläder på sig eftersom man har så torr hud.
  • Eksemen sitter främst i knäveck, armveck och halsveck (kallas även böjveckseksem)
  • Ofta väldigt torra läppar och spickor i mungipor.
  • Debuterar i 90 % av fallen innan man fyllt 1 år.
Mina eksem har växt bort men resten av symtomen finns kvar, och man får enligt min lärare leva med att ha torr hud hela livet. Man har tydligen tur om det växer bort av sig själv för det blir mycket värre i vuxen ålder. Atopi är en genetisk rubbning som ger tendens att utveckla astma, hösnuva och atopiska eksem. Jag har dock (inte vad jag vet) varken astma eller hösnuva. Atopi är mycket vanligt!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Dermagrafism - man kan "rita" på huden med hjälp av nageln eller liknande (det blir vita upphöjda streck)



Hmm vafan så hade jag jämt när ja va yngre :S Tror dock de "växt bort" eller nått nu :P

2009-09-29 @ 19:58:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0